Usein kysyttyä

Usein kysyttyä -sivulla palveluohjaajamme Anna-Leena Kallio vastaa yleisimpiin kysymyksiin liittyen ikäihmisten asumista ja palveluita.

Jos et löydä vastausta mieltäsi askarruttavaan kysymykseen, voit soittaa tai lähettää kysymyksesi sivun alla olevalla lomakkeella. Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman nopeasti!

1. Mitä on palveluasuminen ja kenelle se on tarkoitettu?

Palveluasuminen on tarkoitettu ihmiselle, joka ei toimintakykynsä, terveydentilansa ja/ tai sairautensa vuoksi pysty asumaan nykyisessä asunnossaan tai haluaa ennakoida tulevaa palveluiden tarvetta. Palveluasunnoissa asutaan vuokralla ja palvelut toteutetaan tuomaan tukea ja turvaa arkeen asukkaan tarpeen mukaan.

2. Mitä eroa on palvelutalolla ja palvelukodilla?

Palvelutalossa asutaan itsenäisesti esteettömissä vuokrattavissa asunnoissa. Saman katon alta on saatavilla arkea helpottavia palveluita. Palvelusopimus tehdään yksilöllisesti jokaisen asukkaan tarvelähtöisesti. Itsenäistä asumista tukevia palveluita voivat olla alkuun esimerkiksi turvapalvelu ja siivouspalvelu. Apuja voidaan lisätä tai vähentää tarpeen mukaan.

Palvelukotiasuminen on tehostettua palveluasumista ja kaikkein tuetuin asumismuoto. Palvelukodissa hoitajat ovat läsnä 24/7 ja hoidosta maksetaan vuorokausimaksu. Yhteisöstä vuokrataan huone, johon kuuluu oma wc ja pesutilat. Huone kalustetaan omilla huonekaluilla. Ruokailutilat ja oleskelutilat ovat yhteiset palvelukodissa asuvien asukkaiden kesken. Palvelukotiin tarvitaan oman kunnan SAS-työryhmän arvio tehostetun palveluasumisen tarpeesta. Lisätietoja Oulun kaupungin sivuilla.

3. Mitä palveluita Caritaksen palvelutaloissa saa?

Palvelutalomme ovat aktiivisia asumisen yhteisöjä, joissa on tarjolla runsaasti maksutonta viikko-ohjelmaa ja erilaisia tapahtumia. Saman katon alta löytyvät palvelut antavat tukea ja turvaa arkeen. Kaikille avoimissa lounasravintoloissamme on tarjolla monipuolista ja terveellistä kotiruokaa. Asukkaan toimintakyvyn mukaan toimitamme tilapäisesti aterioita myös kotiin. Infopiste palvelee arkisin ja opastaa asukkaitamme ja vieraitamme kaikissa asumiseen liittyvissä asioissa. Caritas Kuntoutus tarjoaa yksilöllistä fysioterapiaa ja toimintaterapiaa sekä ohjattuja liikuntapalveluita pienryhmissä.

Palveluasunnoissa asutaan vuokralla ja itsenäistä asumista tukevista palveluista tehdään asiakkaan kanssa erillinen palvelusopimus. Caritaksen palvelutaloissa toimii omat kotihoito- kotisairaanhoito- ja siivouspalvelutiimit, joiden tuttu henkilökunta tuo asumiseen lisää turvallisuutta ja mukavuutta. Tarjoamme myös turvapalvelua, jolloin asukas saa hälytettyä turvarannekkeella apua silloin, kun sitä tarvitsee.

4. Miten Caritaksen palveluasuntoihin pääsee asumaan?

Ensiaskel on täyttää asuntohakemus. Hakemus on voimassa 6 kk:tta ja sen voi uusia soittamalla.

Ara-kohteissa (Matriiti, Metsolan Hovi ja Oulun Rohdos) hakemus on voimassa, kun kaikki tarvittavat liitteet asuntohakemuksineen on toimitettu. Liitteitä ovat: verotustodistus, verotuspäätöksen erittelyosa sekä lääkärin tai muun asiantuntijan suositus palveluasumisen tarpeesta. Palveluohjaajamme ja vuokraneuvottelijamme opastavat mielellään kaikissa hakemukseen liittyvissä asioissa.

Jos kohteen kaikki asunnot ovat varattuja, tehdään asukasvalinta asunnon vapautuessa hakijoiden kiireellisyyttä arvioimalla, kuka asunnosta hyötyy eniten. Arvioinnissa huomioidaan nykyinen asumismuoto, terveydentila ja toimintakyky.

5. Mitä palveluasunnossa asuminen maksaa?

Asumisen kustannukset koostuvat vuokrasta, vedestä ja sähköstä. Palvelujen kustannukset muodostuvat palveluhinnaston mukaan asukkaan käyttämistä palveluista.

6. Mitä palvelukodissa asuminen maksaa?

Palvelukotiin tarvitaan oman kunnan SAS-työryhmän arvio tehostetun palveluasumisen tarpeesta. Arvion yhteydessä määritellään palvelusetelin suuruus, joka on tulosidonnainen. Palveluseteli myönnetään palvelukodin hoitovuorokausimaksuun. Vähennämme palvelusetelin arvon suoraan laskutuksessa, jolloin maksettavaksi jää ainoastaan mahdollinen erotus. Lisätietoja Oulun kaupungin sivuilla.

Caritaksen palvelukodeissa asumisen kustannukset muodostuvat seuraavista maksuista (2018):
Hoitovuorokausi: 116,60 € / vrk
Ateriamaksu: 14,37 € / vrk
Vuokra: 519,06 € – 600 € / kk
Vesimaksu: 15-15,50 € / kk
Sähkömaksu: 11 € / kk

7. Mikä on palveluseteli ja mistä sen saa?

Palveluseteli on vaihtoehto, jolla kaupunki järjestää palveluja asukkailleen. Palveluseteli myönnetään Oulun kaupungin palveluohjauksen tekemän palveluntarpeen arvioinnin jälkeen niille, jotka täyttävät Oulun kaupungin palveluunpääsykriteerit. Palveluseteli on tulosidonnainen ja se myönnetään hyvinvointipalveluiden tekemän kokonaisvaltaisen palveluntarpeen arvioinnin jälkeen. Lisätietoja Oulun kaupungin sivuilta.

Palvelusetelillä voi ostaa palveluita kaupungin hyväksymiltä yksityisiltä palvelun tuottajilta, kuten Caritakselta. Vähennämme palvelusetelin arvon suoraan laskutuksessa, jolloin maksettavaksi jää ainoastaan mahdollinen erotus.

Palveluseteli on käytössä seuraavissa vanhusten ja vammaisten palveluissamme:

• säännöllinen kotihoito (sosiaalihuoltolain mukainen kotipalvelu ja kansanterveyslain mukainen kotisairaanhoito)
  • tilapäinen kotisairaanhoito
  • säännöllisen kotihoidon kuukausisiivous
  • vanhusten tehostettu palveluasuminen
  • omaishoidon vapaan järjestäminen
  • ylimääräistä rintamalisää saavien veteraanien kotipalvelu
  • vammaisten henkilökohtainen apu
  • vaikeavammaisten palveluasuminen

8. Voiko Caritaksen asiakkaana saada Kelan tukia?

Kyllä voi. Asunnon vuokraan on mahdollista saada Kelan asumistukea. Asumistuki on tulosidonnainen. Kelan sivuilta voi tarkistaa onko oikeutettu asumistukeen.

Kotihoito- ja siivouspalvelujen kustannuksista voi saada KELA:n hoitotukea. Hoitotuen saamisen ratkaisee terveydentila.

9. Mistä palveluista on mahdollista saada kotitalousvähennystä?

Kotihoito- ja siivouspalveluista, joihin ei saa muita tukia. Lisätietoja verohallinnon sivuilta.

10. Onko Caritakselta mahdollista saada kotiin hoitajaa?

Kyllä on. Hoitajat voivat tehdä kotihoidon käyntejä klo 7-22 välillä Oulun alueella. Minimi käyntiaika on 15 minuuttia. Uusille asiakkaille teemme ensikäynnin, jossa sairaanhoitaja käy läpi asiakkaan tiedot ja tekee kirjallisen sopimuksen.

11. Maksaako palvelutaloissa olevat tapahtumat tai viikko-ohjelmaan osallistuminen?

Palvelutaloissamme järjestetään runsaasti ohjelmaa ja erilaisia tapahtumia, jotka ovat kaikille avoimia ja pääosin maksuttomia. Ryhmiä vetävät vapaaehtoiset ja talon työntekijät. Osallistumisen lisäksi kuka tahansa voi tulla mukaan vapaaehtoistoimintaan ja luoda asumisyhteisöönsä uudenlaista aktiivista toimintaa.

Caritas-Kodin uima-altaan ja kuntosalin käyttöön myymme allas- ja kuntosalikortteja, mutta myös ilmaisia vuoroja on tarjolla.

12. Kuinka pitkäksi aikaa vuokrasopimus kirjoitetaan?

Vuokrasopimus kirjoitetaan toistaiseksi voimassaolevaksi ja irtisanomisaika on 1kk. Poikkeuksena asumiskohteemme Sonaatti (Solistinkadulla Oulussa), jossa minimivuokra-aika on 1 vuosi.

13. Kuinka pitkät jonot, miten jono etenee?

Jonojen pituudet vaihtelevat kohteesta ja ajankohdasta riippuen. Jos kohteen kaikki asunnot ovat varattuja, tehdään asukasvalinta asunnon vapautuessa hakijoiden kiireellisyyttä arvioimalla, kuka asunnosta hyötyy eniten. Arvioinnissa huomioidaan nykyinen asumismuoto, terveystila, toimintakyky ja palveluiden tarve.

• Kiinnostuitko palvelusta? Jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä.

Palveluohjaaja
Parhaiten tavoitat meidät