Turvaa ja apua omaan kotiin

Omassa kodissa asuminen onnistuu laadukkaiden Caritaksen kotihoitopalveluiden turvin. Palveluja voi käyttää päivittäin, viikoittain tai satunnaisesti. Tarjoamme myös ympärivuorokautista palvelua. Kotihoidon asiakkaamme hyötyvät myös Caritaksen monipuolisesta vapaaehtoistoiminnasta, jonka kautta on mahdollisuus osallistua vaikkapa Ystävä- ja ulkoilukaveritoimintaan.

Kotihoidon asiakkaaksi

Kartoitamme aluksi jokaisen asiakkaan palvelutarpeen ja laadimme hoito- ja palvelusuunnitelman yhdessä asiakkaan, omaisten ja muiden hoitoon osallistuvien kanssa. Asiakkaaksemme voi tulla yksityisesti tai kunnan myöntämän palvelusetelin avulla. Palveluseteli kattaa sopimuksesta riippuen joko osan tai kaikki kotipalvelujen hankinnasta aiheutuneet kustannukset. Vähennämme palvelusetelin arvon suoraan laskutuksessa, jolloin maksettavaksi jää ainoastaan mahdollinen erotus.

Kotihoito- ja siivouspalvelujen kustannuksista voi saada myös kotitalousvähennystä tai KELA:n hoitotukea.

Palveluhinnasto 2017

+ Kotihoitopalvelumme

• Avustaminen päivittäisissä toimissa (peseytymisessä ja pukeutumisessa)
• Kodinhoito ja asiointiapu
• Turvaranneke
• Sosiaalisten suhteiden ylläpidon tukeminen (avustaminen esimerkiksi Caritaksen tapahtumiin osallistumisessa)
• Omaishoitajan vapaiden järjestäminen

+ Kotisairaanhoitopalvelumme

• Lääkitykseen liittyvä seuranta ja kokonaisarviointi
• Verensokerin mittaaminen
• Verenpaineen ja painon seuranta
• Verikokeiden ottaminen
• Haavanhoito, ihonhoito
• Avannehoidot
• Injektioiden antaminen
• Katetroinnit
• Ohjaus ja neuvonta

+ Kotilääkäripalvelumme

Tarvittaessa kotiin on saatavissa myös Caritaksen lääkäripalveluja. Lääkärimme tekevät kotikäyntejä Oulun seudulla arkipäivisin klo 8-19. Vain soitto meille ja kotilääkärimme tulee luoksesi! Ajanvaraukset Caritas Lääkäritalosta puh. 050 520 2383.

Yleisiä syitä Kotilääkärin tilaamiseen voivat olla flunssat, vatsataudit, virtsatieinfektiot ja yleistilan heikkeneminen. Käynnillä voidaan tarvittaessa tehdä pieniä toimenpiteitä. Esimerkiksi suonen sisäisen nesteytyksen voi aloittaa kotona.

+ Siivouspalvelumme

• Kodin viikkosiivous
• Suursiivoukset ja asunnon loppusiivoukset
• Pyykkihuolto
• Ikkunoiden pesut

Siivouspalvelun työntekijämme ovat laitoshuoltajan koulutuksen saaneita siivousalan ammattilaista. Siivouspalveluamme on tarjolla arkisin.

+ Asiointiapu

• Apua kodin ulkopuolella, esim. kauppa-, apteekki-, pankkiasioinnit
• Saattaja lääkärikäynnille
• Ulkoiluapu

+ Omaishoitajan vapaa kotihoitona

Omaishoitajan jaksamisen kannalta on tärkeää, että hän saa välillä myös omaa aikaa. Omaishoitajan lakisääteisiä vapaita järjestetään myös palvelusetelillä, jonka valitessaan asiakas voi tarpeensa mukaan hankkia setelillä Caritakselta kotiin annettavaa palvelua. Tämä on oiva vaihtoehto esimerkiksi silloin, kun ei haluta ympärivuorokautista tilapäishoitoa. Kotiin sovituksia ajaksi (yleensä useampi tunti kerralla) tuleva hoitaja on vaivaton tapa järjestää omaishoitajalle vapaa-aikaa tarvittaessa.

Tässä omaa aikaa omaishoitajalle –kotihoitopalvelumme lyhyesti:

• Hoitajamme tulee kotiinne huolehtimaan läheisestänne sovituksi ajaksi.
  • Kiireetöntä aikaa voidaan käyttää esimerkiksi ulkoiluun, leipomiseen, ruoan laittamiseen, lehden lukemiseen, valokuvien katseluun jne. Tavoitteena on, että kotihoitajan vierailu piristää myös hoidettavaa ja tuo mukavaa vaihtelua perheen arkeen.
  • Käynnin kesto suunnitellaan perheen tarpeiden ja toiveiden mukaan.
  • Omaishoitaja saa aikaa omiin menoihinsa tai lepäämiseen.
  • Palvelua saa omaishoidon vapaan palvelusetelillä. Palvelusetelin arvo on 120 € (Oulun kaupunki)
  • Kotihoitopalveluamme voi ostaa tarpeen mukaan myös maksamalla palvelusta itse.
  • Kotihoitajamme ovat ammattitaitoisia ja kokeneita lähi- ja sairaanhoitajia.

Lue juttu asiakasperheestämme, joka on ollut erittäin tyytyväinen palveluun. Juttuun tästä.

Lisätietoja omaishoitajan palveluista Oulun kaupungin sivuilla:

Palveluohjaaja (palvelusta kiinnostuneet)
Parhaiten tavoitat meidät
arkisin klo 9.00 – 14.00

Kotihoidon asiakkaamme voivat olla suoraan yhteydessä omaan kotihoitotiimiinsä.

• Kiinnostuitko palvelusta? Jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä.