Turvaa ja apua omaan kotiin

Caritaksen kotihoitopalvelut mahdollistavat turvallisen ja mielekkään kotona asumisen. Hoitajamme voivat käydä kotona useita kertoja päivässä, viikoittain tai vaikka vain tilapäisessä avuntarpeessa. Tarjoamme myös ympärivuorokautista turvapalvelua kotona asuville. Kotihoidon asiakkaamme hyötyvät myös Caritaksen monipuolisesta virkistys- ja vapaaehtoistoiminnasta, jonka kautta on mahdollisuus osallistua vaikkapa Ystävä- ja ulkoilukaveritoimintaan.

Kotihoidon asiakkaaksi

Kartoitamme aluksi jokaisen asiakkaan palvelutarpeen ja laadimme hoito- ja palvelusuunnitelman yhdessä asiakkaan, omaisten ja muiden hoitoon osallistuvien kanssa. Asiakkaaksemme voi tulla yksityisesti tai kunnan myöntämän palvelusetelin avulla. Palveluseteli kattaa sopimuksesta riippuen joko osan tai kaikki kotipalvelujen hankinnasta aiheutuneet kustannukset. Vähennämme palvelusetelin arvon suoraan laskutuksessa, jolloin maksettavaksi jää ainoastaan mahdollinen erotus.

Kotihoito- ja siivouspalvelujen kustannuksista voi saada myös kotitalousvähennystä tai KELA:n hoitotukea.

PALVELUHINNASTO_2018

Lisätietoa kotitalousvähennyksestä ja hoitotuesta:

Kotitalousvähennys hoiva ja hoitotyöstä (vero.fi)
Näin ilmoitat kotitalousvähennyksestä (vero.fi)
Näin haet hoitotukea (kela.fi)
Hoitotuen määrä (kela.fi)

+ Kotihoitopalvelumme

• Avustaminen päivittäisissä toimissa (peseytymisessä ja pukeutumisessa)
• Kodinhoito ja asiointiapu
• Turvaranneke
• Sosiaalisten suhteiden ylläpidon tukeminen (avustaminen esimerkiksi Caritaksen tapahtumiin osallistumisessa)
• Omaishoitajan vapaiden järjestäminen

+ Kotisairaanhoitopalvelumme

• Lääkitykseen liittyvä seuranta ja kokonaisarviointi
• Verensokerin mittaaminen
• Verenpaineen ja painon seuranta
• Verikokeiden ottaminen
• Haavanhoito, ihonhoito
• Avannehoidot
• Injektioiden antaminen
• Katetroinnit
• Ohjaus ja neuvonta

+ Kotisiivouspalvelumme

• Kodin viikkosiivous
• Suursiivoukset ja asunnon loppusiivoukset
• Pyykkihuolto
• Ikkunoiden pesut

Siivouspalvelun työntekijämme ovat laitoshuoltajan koulutuksen saaneita siivousalan ammattilaista. Siivouspalveluamme on tarjolla arkisin kotihoitomme asiakkaille.

+ Asiointi- ja ulkoiluapu

• Apua kodin ulkopuolella, esim. teatterissa/ konsertissa/ kirkossa / ostoksilla käynteihin
• Saattaja lääkärikäynnille
• Ulkoiluapua ja seuraa harrastuksiin (esim. kävelylenkit, uimahallissa käynti)

+ Omaishoitajan vapaa kotihoitona

Omaishoitajan jaksamisen kannalta on tärkeää, että hän saa välillä myös omaa aikaa. Omaishoitajan lakisääteisiä vapaita järjestetään myös palvelusetelillä, jonka valitessaan asiakas voi tarpeensa mukaan hankkia setelillä Caritakselta kotiin annettavaa palvelua. Tämä on oiva vaihtoehto esimerkiksi silloin, kun ei haluta ympärivuorokautista tilapäishoitoa. Kotiin sovituksia ajaksi (yleensä useampi tunti kerralla) tuleva hoitaja on vaivaton tapa järjestää omaishoitajalle vapaa-aikaa tarvittaessa.

Tässä omaa aikaa omaishoitajalle –kotihoitopalvelumme lyhyesti:

• Hoitajamme tulee kotiinne huolehtimaan läheisestänne sovituksi ajaksi.
  • Kiireetöntä aikaa voidaan käyttää esimerkiksi ulkoiluun, leipomiseen, ruoan laittamiseen, lehden lukemiseen, valokuvien katseluun jne. Tavoitteena on, että kotihoitajan vierailu piristää myös hoidettavaa ja tuo mukavaa vaihtelua perheen arkeen.
  • Käynnin kesto suunnitellaan perheen tarpeiden ja toiveiden mukaan.
  • Omaishoitaja saa aikaa omiin menoihinsa tai lepäämiseen.
  • Palvelua saa omaishoidon vapaan palvelusetelillä. Palvelusetelin arvo on 120 € (Oulun kaupunki)
  • Kotihoitopalveluamme voi ostaa tarpeen mukaan myös maksamalla palvelusta itse.
  • Kotihoitajamme ovat ammattitaitoisia ja kokeneita lähi- ja sairaanhoitajia.

Lue juttu asiakasperheestämme, joka on ollut erittäin tyytyväinen palveluun. Juttuun tästä.

Lisätietoja omaishoitajan palveluista Oulun kaupungin sivuilla:

+ Turvapalvelu

Turvapalvelulla apu on lähellä

Turvapalvelumme mahdollistaa avunsaannin kotiisi tarvittaessa. Soitto turvapalveluun tapahtuu turvarannekkeella, jonka jälkeen hoitajan puhelu välittyy kotiin asennettuun turvapuhelinlaitteeseen. Hoitaja arvioi kotikäynnin tarpeellisuuden puheyhteyden avulla.

Kuukausihintaan sisältyy turvalaitteisto ja sen välityksellä tapahtuva neuvonta.  Toteutuneista hälytyskäynneistä veloitamme kotihoidon hinnaston mukaisesti. Vivagon helppokäyttöinen turvalaitteisto sisältää rannekeen ja puhelinlaitteen.

* Saatavilla Oulun alueilla: Keskusta, Heinäpää, Myllytulli, Intiö, Raksila, Karjasilta, Etu- ja Takalyötty, Höyhtyä, Lintula ja Kaukovainio sekä Caritaksen palvelutalot.

+ Säännöllinen kotihoitajan yökäynti

Meiltä voit saada kotihoitajan käynnin myös yöaikaan (22-07) jokaisena viikonpäivänä.  Säännöllisen yökäynnin sisältö ja ajankohta sovitaan tarpeittesi ja toiveittesi mukaan. Kotikäynnin tekee Caritaksen lähihoitaja.

Palveluohjaaja (palveluista kiinnostuneet)
Parhaiten tavoitat meidät
arkisin klo 9.00 – 14.00

Kotihoitomme asiakkaat voivat olla suoraan yhteydessä omaan kotihoitotiimiinsä.

• Kiinnostuitko palvelusta? Jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä.

• Käytämme antamiasi tietoja vain siihen tarkoitukseen, joka yhteydenottopyynnössä on ilmoitettu.
  • Henkilötietojen käsittelyssä noudatamme EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (2016/679). Lisätietoja Caritaksen henkilötietojen käsittelystä löydät tietosuojaselosteistamme (linkki sivun alalaidassa).