Omaa aikaa omaishoitajalle

09062016

omaishoito 037_

Lusikka kilahtaa tassiin, kun Caritaksen kotihoitaja Sirpa Hyvönen ja Leena Meriläinen nostavat kahvit tarjolle. ”Tämä on meille sellainen henkireikä, kun olemme täällä Leenan kanssa aina kahdestaan”, toteaa pöydän päässä istuva puoliso Alpo Meriläinen.

Alpo Meriläinen on muistisairaan vaimonsa Leenan omaishoitaja. Lähihoitaja Sirpa Hyvönen ja maukkaita mokkapaloja leiponut sairaanhoitaja Maria Aarinen ovat puolestaan Caritaksessa työskenteleviä sijaishoitajia, jotka käyvät kaksi kertaa kuukaudessa tarjoamassa Alpo Meriläiselle mahdollisuuden lakisääteisiin omaishoitajan vapaisiin.

Caritaksen hoitaja viettää Meriläisillä kolme tuntia kerrallaan. ”Aiemmin lähdin aina omille asioilleni, mutta nyt viime aikoina en ole enää raaskinut. On niin mukavaa jutustella ja puuhailla hoitajan kanssa”, Alpo Meriläinen kertoo. Tavaksi on tullut, että hoitajien vierailujen aikana leivotaan tai laitetaan hyvää ruokaa – Alpo Meriläisen valitsemia reseptejä toteuttaen.

Meriläisillä käy myös Caritakselta tilattu siivooja. Hänen vierailujensa aikana Alpo raaskii sentään ulkoilla.

Luotettavaa hoitoa tutussa ympäristössä

Omaishoitaja pitää huolta perheenjäsenestään tai muusta läheisestään, joka ei sairauden, vammaisuuden tai muun hoivan tarpeen takia selviydy arjestaan omatoimisesti. Omaishoitajan arki on usein liian raskasta ja sitovaa. Omaishoitajan tukea saavilla on lakisääteisesti kolme vapaapäivää kuukaudessa, mutta usein vapaiden käytännön järjestäminen on vaikeaa.

Caritaksen kotihoitopalvelut tuovat helpotusta omaishoitajan oman ajan järjestämiseen. Kun Caritaksen sijaishoitaja saapuu kotiin, vältytään väliaikaisen hoitopaikan etsimiseltä ja sinne siirtymiseltä. Autettava saa luotettavaa hoitoa tutussa ympäristössä ja omaishoitaja voi huoletta pitää vapaata – käydä asioilla, harrastaa liikuntaa, huilata. Maksu hoituu omaishoidon palveluseteleillä.

omaishoito 042_  Kuva: Alpo Meriläinen esitteli kännykästään kuvia. Hoitajan käynti tuo mukavaa vaihtelua arkeen.

Edessä muutto Caritas Matriitiin

Toppilansaaressa asuvat Alpo ja Leena Meriläinen ovat olleet erittäin tyytyväisiä Caritaksen kotihoitoon ja hoitajiin. ”Kumpikin ollaan piristytty”, Alpo kiteyttää.

Pian edessä on kuitenkin elämänmuutos, sillä pariskunta muuttaa vappuna asumaan Tuiran Caritas Matriitiin. Taustalla on Leena Meriläisen edessä oleva jalkaoperaatio, joka tekee hänen liikkumisestaan ja pariskunnan arjesta aiempaa haasteellisempaa. Apua ja palveluita tarvitaan jatkossa enemmän, mahdollisesti ympärivuorokautisesti – ja Matriitissa apu on aina lähellä.

”Mutta pidetään silti edelleen yksi kolmituntinen kuussa, että näkee näitä tyttöjä”, Alpo Meriläinen naurahtaa.

Lisätietoja:

Palveluohjaaja ikääntyneille: 040 769 8615
Palveluohjaaja vammaisille: 050 375 8276

Kotihoitopalvelua tarjotaan myös vammaisten omaishoitajille. Tällöin kotiin tulee hoitaja, joka on kokemusta vammaisten parissa työskentelystä. Caritas tarjoaa myös tilapäishoitoa palvelukodeissaan Oulussa ja Kempeleessä. Tämä palvelu sopii, kun hoitoa tarvitaan yön yli tai useammaksi päiväksi.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu huhtikuussa 2016 Forum 24 -lehden Caritas – Keskellä elämää -liitteessä.