Maasto- ja turvallisuuskurssi tarjosi erilaisia elämyksiä

13092016

040_

Järjestyksessään viides Caritaksen ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen yhteistyössä järjestämä maasto- ja turvallisuuskurssi veti jälleen kerran iso joukon Taivalkosken Maijanlammen upeisiin luonnonmaisemiin. Leiri pidettiin 8.-9.9. Leiriläiset oppivat tärkeitä taitoja luonnon keskellä ja suunnistivat vaativassa maastossa taistelijan asenteella. Jokaisesta leiriläisestä aisti ”kaveria ei jätetä”-asenteen, mikä on pätenyt näillä leireillä aina. Kukaan ei valittanut väsymyksestä tai omista kivuista, vaan painoi sinnikkäästi eteenpäin tukien samalla myös toisia. Osa leiriläisistä tiedusteli aluetta veneestä käsin. Illan saunomiset ja makkaranpaisto saivat hymyn suupieliin raskaan päivän päätteeksi.

Perjantaiaamuna sotilaat heräsivät jo kuuden maissa, söivät aamupalan ja lähtivät kohti ”Kuoleman rataa” eli Kenttärataa. Rataa leiriläisille esitteli Tuomo Horsma. Kenttäradan rakennutti Saksan armeija vuosina 1942-1944 pakkotyövoimalla Hyrynsalmelta Kuusamoon. Kolme tärkeintä leiri- ja asemapaikkaa Taivalkoskella on kunnostettu niin, että niihin pääsee tutustumaan opastetuilla poluilla. Radan varrella kuullut tarinat sota-ajasta jäivät varmasti kaikkien mieleen ja monista jutuista puhutaan vielä pitkään.

Leiri oli jälleen hieno elämys, mistä kertoi se, kun leiriläiset kyselivät paluumatkalla bussissa, että milloin on seuraava leiri. Silloin viimeistään tiesi, että näitä leirejä kannattaa pitää tulevaisuudessakin. Moni leiriläisistä on ollut mukana joka kerta ja osa Caritaksen muillakin leireillä. Ohjaajista isoa roolia leireillä on vuodesta toiseen ottanut Caritaksen pitkäaikainen lähihoitaja Merja Honkanen, jonka positiivisuus ja energia ei voi olla tarttumatta jokaiseen leiriläiseen. On hienoa nähdä kuinka hoitajat pystyvät toimimaan ammattimaisesti ja sopivasti luovuutta käyttäen, oli olosuhteet mitkä tahansa.

Kiitokset Caritakselle, leiriläisille, ohjaajille, MPK:lle, Timo Kesäläiselle, Pasi Virralle, vapaaehtoisille, Oulun Taksipalveluille kuljetuksesta ja kokeille maittavasta ravitsemuksesta.

Terveisin, Jaakko Määttä, lähihoitaja