Uutta! Caritas Rovaniemi

Yksikönjohtaja Nina Siira-Kuoksa: 045 675 9329

Käytännön lähiesimies: Marika Salmela, 044 468 4385

Hoitajien 24/7 numero 044 468 4377

Huhtikuussa 2017 valmistunut Caritas Rovaniemi muodostuu kahdesta asuintalosta, 4 ja 6 kerroksisista rakennuksista. Talojen välissä on ne toisiinsa yhdistävä viihtyisä palvelukeskus. Sijaintimme on keskeinen, sillä meille on hyvät kulkuyhteydet ja ydinkeskustan palvelut ovat lähellä – vain kävelymatkan päässä!

Caritas Rovaniemi on enemmän kuin pelkkä asuintalo. Kaikille avoin monipalvelukeskus toimii talon sydämenä. Yhteisömme ovat aktiivisia ja panostamme asukkaiden viihtyvyyteen tarjoamalla yhteisiä tiloja, joissa voi harrastaa ja viettää mukavaa aikaa naapureiden kanssa. Kaikille avoin lounasravintola Vanha Varikko on niin asukkaiden kuin muidenkin nälkäisten herkuttelupaikka.

Vammaiselle henkilölle voimme suunnitella yhdessä sellaisen palvelukokonaisuuden, joka tukee itsenäistä elämää parhaalla mahdollisella tavalla. Tarjoamme toimivan ja esteettömän asunnon, vammaispalvelulain mukaiset palvelut yksilöllisen tarpeen mukaan sekä mukavaa yhdessä tekemistä samanhenkisessä porukassa. Asiakkaiden avun ja ohjauksen tarve vaihtelee yksilöllisesti ja palvelu perustuu asiakkaan tarpeista lähtevään, yhteistyössä laadittuun hoito- ja palvelusuunnitelmaan.

Talossa on neljä tehostetun autetun asumisen kotiryhmää vammaisille henkilöille. Jokaisessa kotiryhmässä on viisi kotia. Asukkaat kalustavat ja sisustavat oman kotinsa haluamallaan tavalla. Lisäksi jokaisessa kotiryhmässä on asukkaille yhteistä tilaa oleskeluun, ruokailuun ja päivätoimintaan. Itsenäisemmin asuvien vammaisten omat viihtyisät asunnot sijoittuvat tavanomaisen asumisen yhteyteen, nelikerroksisen talon eri kerroksiin.

Kotiryhmien palvelut räätälöidään asukkaiden tarpeiden mukaan siten, että yksi kotiryhmistä on suunnattu liikuntavammaisille, kaksi kehitysvammaisille ja yksi paljon tukea tarvitseville kehitysvammaisille.

Kerrokset on nimetty 1 krs KAIRA, 2 krs KOSKI, 3 krs KORKALO ja 4 krs RAKKA.

+ Palvelut

• ateriapalvelut talon omasta keittiöstä
  • avustajapalvelut
  • tehostettu ja tuettu asumispalvelu
  • ohjattua viriketoimintaa
  • yhteistä toimintaa ja asukkaiden juhlia
  • yleislääkäripalvelut
  • fysio- ja jalkaterapiapalvelut
  • kampaamopalvelut

+ Virkistystoiminta

Caritas Rovaniemi on mukana Caritas-Säätiön Hyvä Naapuri -toiminnassa, jossa nuoret opiskelijat asuvat palvelutaloissa ja viettävät vapaa-aikaa asukkaiden kanssa. Hyvien Naapureiden järjestämiä aktiviteetteja ovat esimerkiksi yhteiset illanvietot pelien ja elokuvien parissa. Hyvä Naapuri -toiminta on osa Caritaksen yleishyödyllistä toimintaa, jolla edistetään yhteisöllisyyttä, pyritään vähentämään yksinäisyyttä ja mahdollisestaan erilaisten ihmisten kohtaamista arjessa.

Lisäksi Caritaksessa toimii iso joukko vapaaehtoisia, joiden merkitys arjen rikastuttamisessa on korvaamaton. Myös Rovaniemellä toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin ja vapaaehtoiset järjestäneet viikko-ohjelmaan erilaisia virkistysmahdollisuuksia asukkaille. Viikko-ohjelmassa on muun muassa yhteistä ulkoilua, kaupungilla käyntiä, pelihetkiä ja lättykestejä. Vapaaehtoiseksi on tervetullut kuka vain yhteisöllisestä toiminnasta ja merkityksellisestä työstä kiinnostunut henkilö omien voimavarojensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.

+ Talotiedot

• Kerrostalo (4- ja 6-kerroksiset talot)
  • Valmistunut maalis-huhtikuussa 2017
  • Asuntomäärä 87
  • Hissi on (2)
  • Yhteiset saunatilat
  • Pesula ja kuivaushuone
  • Asuntokohtainen varasto
  • Yhteiset monitoimitilat
  • Palvelukeskus (mm. lounas- ja lääkäripalvelut)
  • Kuntoutustilat

+ Asuntotiedot ja hinnat

• 1h+kk,  29 m²- 29,5 m²   vuokrat 526 € – 537 €
  • 1h+kk, 39 m² – 39,5 m²   vuokrat 662 € – 681 €
  • 2h+kk,  38 m² – 38,5 m² vuokrat 673 € – 697 €
  • 2h+ kk, 41,5 m² -45 m²   vuokrat 731 € – 774 €

Pohjapiirroksia asunnoista (esimerkkiasuntoja)

Kaikissa huoneistoissa joko ranskalainen parveke, parveke tai terassi.

+ Hakulomake

+ Sijainti ja ympäristö

Caritas Rovaniemi sijaitsee hyvin kulkuyhteyksien varrella ja aivan Rovaniemen keskustan tuntumassa. Keskustan palvelut n. 1,5 km, lähikauppa n. 300 m ja terveysasema n. 2 km.

Lapinkatu 1, Rovaniemi, Suomi