Karva-Kavereiden koiravieraat tuovat iloa arkeen

30082017

21216251_10214270528821033_341301871_o

Caritas Rovaniemen palvelukeskus sai toivottuja vieraita, kun Suomen Karva-Kaverit tulivat ensimmäiselle viralliselle vierailulle. Ala-aula täyttyi hännän heilutuksesta ja ilosta, kun koirat tervehtivät heitä vastaan tulleita talon asukkaita. Mukana oli labradorinnoutaja Ruska, ruotsinhirvikoira Riku, bordercollie Jack ja mastiffi Jätkä ohjaajineen.

Suomen Karva-Kaverit ry on yhdistys, jonka vapaaehtoistyöntekijät eläinystävineen käyvät vierailuilla esimerkiksi ikäihmisten ja vammaisten palvelutaloissa, lastenkodeissa, päiväkodeissa, kouluissa ja erilaisissa tapahtumissa. Toimintaan valikoituvat eläimet testataan toimintaan sopiviksi. Tunnuksena Karva-Kaverilla on yhdistyksen oranssinpunainen työliivi tai rusetti.

Pelkkiä koiria Karva-Kaverit eivät toki ole. Tällä hetkellä Rovaniemen alueella toimii 33 Karva-Kaveria, joista 31 on koiria, 1 kissa ja 1 poro. Myös eksoottisempia eläimiä, kuten laama ja aasi, on mukana toiminnassa muualla Suomessa.

Suomen Karva-Kaverit ry kehittää myös eläinavusteista työskentelyä, jossa eläimen avulla tuodaan iloa ja vahvistetaan ihmisen terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia, ehkäistään ihmisten hyvinvoinnin ongelmia ja tuetaan ongelmia kohdanneita ihmisiä. Caritas Rovaniemellä lähihoitajana toimiva ja yhdistyksen Rovaniemen koordinaattori Mira Niittylahti on yksi eläinavusteisen valmentajan koulutuksen saaneista.

Suomen Karva-Kaverit ry:ssä Mira on ollut syksystä 2014 saakka. Hän teki lähihoitajan tutkintoon liittyvän opinnäytetyönsä eläinavusteisesta työskentelystä. Vuonna 2016 Mira opiskeli eläinavusteiseksi valmentajaksi, joka antaa valmiudet käyttää eläintä ammatillisesti sosiaali- ja terveysalalla.

– Tavoitteenani on, että tulevaisuudessa voisin tehdä suunnitelmallista työtä eläintyöparini kanssa ammatillisesti, en pelkästään vapaaehtoistyönä. Tällä hetkellä minulla on 9-vuotias valkoinen ruotsinhirvikoira Riku, joka on äärimmäisen rauhallinen ja helposti lähestyttävä koira. Olen päässyt hänen kanssaan hyvin kiinni toimintaan ja kerännyt kokemuksia tulevaisuutta varten. Olen suunnitellut, että sitten kun sopiva aika tulee, otan juuri tähän työhön sopivan koiranpennun, joka voisi heti pennusta saakka kulkea mukanani ja kasvaa toimintaan mukaan, Mira kertoo.

21198513_10214270528861034_2040733203_o  Mira (kuvassa vasemmalla), mastiffi Jätkä ja hänen ohjaajansa Anu Caritas Rovaniemellä.

Karva-Kavereiden toiminnassa mukanaolo antaa paljon niin eläinten ohjaajille kuin eläimen kohtaaville ihmisille.

– Olen saanut kokea sellaisia hetkiä ja kohtaamisia ihmisten kanssa, joita ei sanoin pysty kuvailemaan. Ihmisten saamat voimaannuttavat hetket täytyy itse nähdä ja kokea, jotta voi oikeasti ymmärtää, kuinka koiran tai muun eläimen läsnäololla voi olla lähtemättömät vaikutukset, Mira kertoo.

Ei siis ihme, että kysyntää Karva-Kavereiden vierailuille riittää. Paikallisyhdistys tekee yhteistyötä muun muassa Rovaniemen kaupunginkirjaston kanssa. Kahdessa eri kirjastossa on säännöllisiä lukukoiran vierailuja, ja tämän lisäksi Karva-Kaverit vierailevat erilaisissa tapahtumissa ja asumisyksiköissä kaikenikäisten ihmisten luona. Mukaan toimintaan kaivataan uusia kavereita.

Lisätietoja saat yhdistyksen nettisivuilta: http://suomenkarvakaverit.fi/

21246043_10214270531261094_863795660_o

21198190_10214270531061089_1595771334_o