Kännykkä on kotihoidon työntekijälle tärkeä työväline

28092017

kotihoitaja_

Kuva: Hilkka Vihma on työskennellyt Caritaksen kotihoitajana jo 14 vuotta ja pitää mobiilikäyttöistä asiakasjärjestelmää erittäin hyödyllisenä apuna työssään.

Kännykkä kädessään kulkeva hoitaja ei ole nykyään harvinainen näky, mutta monikaan ei tiedä, kuinka viime vuosina yleistyneet mobiilisovellukset ovat konkreettisesti muuttaneet kotihoitajien työtä. Jututimme aiheesta Caritaksen kotihoidon johtavaa ohjaajaa Päivi Enbergiä ja lähihoitaja Hilkka Vihmaa, jotka kertoivat aiheesta mielellään.

Caritaksen kotihoitopalvelussa on jo muutaman vuoden ollut käytössä Domacaren  toiminnanohjausjärjestelmä ja siihen liitetty mobiilisovellus, joka on suunniteltu erityisesti hoiva-alalle. Mobiilisovelluksen avulla Caritaksen kotihoidon asiakkaaseen liittyvä tieto on helposti hoitajien ulottuvilla, ja se mahdollistaa tietojen ajantasaisen tarkastelun, päivittämisen sekä päivittäiskirjausten tekemisen asiakkaan luona. Käynti kirjautuu samalla myös laskutukseen.

Helpotusta liikkuvaan työhön

Joinakin päivinä yhdellä hoitajalla voi olla yli kaksikymmentä lyhyttä asiakaskäyntiä eri osoitteissa. Olennaisin hyöty mobiilikäyttöisessä asiakasjärjestelmässä on arvatenkin sen tuoma joustavuus liikkuvaan kotihoitajan työhön. Kännykässä hoitajalla on koottuna työpäivälle suunnitellut asiakaskäynnit, sijainnit, tehtäväkuvaukset ja työtehtäviin käytettävä aika. Tämä helpottaa kotikäyntiä ja hoitajan siirtymistä asiakkaalta toiselle.

Asiakaskäynnille saapuessa hoitaja yleensä tarkistaa kännykästään käynnille suunnitellut tehtävät, lääkehoitosuunnitelman ja muut asiakkaan terveyteen liittyvät tekijät. Asiakkaan hoitoon liittyvät tiedot kirjataan välittömästi käynnin jälkeen, mikä on myös turvallisuutta lisäävä asia. Mobiilissa kulkevia asiakastietoja ei pysty kuka tahansa avaamaan, vaan tietojen tarkasteluun tarvitsee aina tunnuksen ja salasanan. Mikäli kotihoitajan kännykkä vahingossa katoaisi, ei asiakkaiden tietoturvallisuus olisi uhattuna.

Kotihoitajien työpäivät ovat usein hektisiä ja työn järjestäminen mahdollisimman sujuvaksi on esimiehelle lähes päivittäinen haaste. Mobiilijärjestelmä pitää myös esimiehen paremmin kartalla: ”Ohjelman avulla pystyn seuraamaan ajantasaisesti, missä hoitajat tällä hetkellä ovat ja kuinka päivän tehtävät etenevät. Pystyn myös kätevästi lähettämään viestin suoraan hoitajalle, jos vaikka tulee äkillinen asiakaskäynnin peruutus”, kertoo Päivi.

Kuten tavallista, käytön myötä digitaalisista ohjelmista huomataan myös kehitettävää. Asiakaskäyntien reittien optimointiin Päivi toivoo ohjelmalta vielä parannusta. Päällimmäinen kokemus on kuitenkin mobiiliohjelman tuoma hyöty, johon yhtyy myös Caritaksen kotihoidossa 14 vuotta työskennellyt Hilkka Vihma:

”Nyt kun tähän on tottunut, niin kyllähän tämä merkittävästi helpottaa minun työtäni hoitajana. Olisi aika kammottavaa taas lähteä niiden paperinivaskojen kanssa kiertämään. Ennen asiakaskäyntiin liittyvät kirjaukset tehtiin toimistolla, jolloin tietokoneellekin oli toisinaan ruuhkaa. Kaikkien kirjattavien asioiden muistaminen saattoi myös olla hankalaa jälkikäteen”, Hilkka kertoo.

Kotikäyntejä ja uimahallireissuja

Vaikka työvälineet kehittyvät, ei hoitotyö itsessään ole olennaisesti muuttunut. Asiakkaan luona hoitaja keskittyy asiakkaaseen. Kotihoitajan työntekijältä vaaditaan kuitenkin tiettyä ripeyttä ja omatoimisuutta, eikä kotihoitajan työ sovikaan ihan kaikille, toteaa Päivi. ”Toki kotihoidon työntekijät usein toivovat, että voisipa viipyä pitemmän aikaa asiakkaan luona, mutta asiakaskäyntien pituutta määrittää kaupungin myöntämä palveluseteli, jonka mukaan on mentävä. Käynnit ovat lyhyimmillään 15 minuuttia, minkä vuoksi onkin tärkeää, että hommat etenevät mahdollisimman sujuvasti.”

Omakustanteisesti kotipalveluita ostetaan vielä varsin vähän, mutta tuoreita esimerkkejä löytyy: ”Tänä syksynä eräs omainen toivoi, että hänen isänsä pääsisi käymään taas uimahallissa. Yksin hän ei uimareissuilla enää pärjännyt, joten järjestimme asian niin, että kotihoidon työntekijämme käyttää häntä viikoittain uimassa. Tällaisia palveluita olisi mukava tarjota enemmänkin”, kertoo Päivi.

Onko sinulla tai läheiselläsi tarvetta omassa kodissa asumista helpottaviin palveluihin? Kaipaatko apua harrastuksissa tai erilaisissa tapahtumissa kulkemiseen? Caritas tarjoaa monipuolisia kotihoidon, kotisairaanhoidon ja siivouksen palveluita. Asiakkaaksemme voit tulla yksityisesti tai oman kunnan myöntämän palvelusetelin avulla. Tutustu palvelutarjontaamme ja ota yhteyttä!