Green care toimintaa Caritaksessa: Tutustuminen karjatilan elämään, osa 2

24102016

kaksikko

Maatilalla töissä

Antti Sarkkinen on toista kertaa Keskikallion maatilalla töissä. Antilla oli viisi vuotta oma maatila Hannusperällä Kiimingissä. – ”Minulla oli viljaa, perunaa ja vehnääkin kasvatettiin. Itse tehtiin leivät. Karjaa oli paljon ja sikoja oli myös”, Antti kertoo. Keskikallion maatilalla Antin työtehtäviin kuului mm. karsinan puhdistusta, kuivien purujen laittamista vasikoille ja yleistä tunnelman ylläpitämistä.

– ”Tykkään olla täällä töissä. Mukavia hommia ja saa samalla nauttia raittiista ilmasta. Täällä tehdään kaikki yhdessä ja porukka alkaa olla jo tuttua. Kaisa ja Maarit ohjaa meitä hyvin. Meidät on jaettu kahteen ryhmään. Meistä on varmasti iso apu tänne ja haasteita on tarpeeksi”, kiteyttää Antti lopuksi maatilapäivänsä.

Pirjo Punkeri on Yli-Iin maatilalla ensimmäistä kertaa. – ”Täällä on mahtava tila, komea isäntä ja topakka emäntä. Pystymme tekemään hommia hyvin aktiivisesti yhdessä. Olen katsellut tätä navettaa, jossa on tosi fiksu systeemi, kun täällä on automaattinen lypsykone. Itse olen lypsänyt käsin Rantsilan Sipolan kylässä. Lypsykone on mahtavin juttu. Lehmät vain kävelee itsekseen lypsykoneen luokse, se on todella ihmeellistä”

Luovutimme alussa kortin, jonka olimme askarrelleet. Halusimme kiittää isäntäpariskuntaa. Toimme tänne myös itsetehtyjä kynttilöitä. Mukavaa, että päästiin näin hienolle tilalle. Mukavaa on maitoa juoda porskuttaa ja juustoa syödä, kun tietää mistä ne on peräisin, päättää Pirjo Punkeri hymyssä suin.

Haastattelun tekivät Juhana Heikkinen ja Katja Seppälä Caritas Celestasta
Kuva: Jaakko Määttä