Asukaskynä: Sotaveteraanien puheet herkistivät maanpuolustuspäivässä

09122016

pohjois-pohjanmaan-koulutus-ja-reservilaiskuoro

Asukaskynässä asukkaamme saavat kirjoittaa vapaasti ajatuksistaan ja kokemuksistaan arjessa. Tällä kertaa jutun aiheena on vammaisten oma maanpuolustuspäivä Caritas-Kodilla.

Perjantaina 2.12. Caritas-salissa vietettiin todella arvokas tilaisuus, kun vieraaksi maanpuolustuspäiväämme oli saapunut kaksi sotiemme veteraania sekä muitakin arvovaltaisia vieraita. Sotaveteraanit Jouko Korhonen ja Valter Bäckström kertoivat omista kokemuksiaan rintamalta ja myös sodan jälkeisestä ajasta. Paikalla oli myös eversti Heikki Hiltula ja Pohjois-Suomen maanpuolustuspiirin piiripäällikkö Pasi Virta.

– Korhosen puhe oli pitkä kuin nälkävuosi, mutta se oli sitäkin mielenkiintoisempi. Veteraani pärjäsi hyvin koko pitkän puheen ajan ilman vettä, ihan niin kuin sodassakin he pärjäsivät päiviä ilman ruokaa ja juomaa, Hermanni Pennanen totesi.

Puheiden jälkeen sotahistoriasta puhunut eversti Hiltula tuli juttelemaan meidän kanssamme. ”Olipa hieno kysymys, kun kysyit, että mikä karjalainen kaupunki pitäisi saada takaisin. Sanoin Viipuri ja  kyselit vielä, että onko minulla sukulaisia Viipurissa”, Hermanni kertoi tyytyväisenä everstin kanssa käymästään keskustelusta.

– Lopuksi Pohjois-Pohjanmaan Koulutus ja tukiyksikön reserviläiskuoro kajautti kolme hienoa ja isänmaallista laulua. Sen jälkeen lauloimme yhdessä Maamme-laulun ja joimme kahvit päälle. Minulle tuli itku, kun tämä oli niin koskettava ja isänmaallinen tapahtuma, Johanna Vähäkuopus kertoi.

– Minua jäi myös mietityttämään se, miten kaikki miehet jaksoivat taistella Suomen itsenäisyyden puolesta. Se tuli myös selväksi, ettei sota ole todellakaan ollut mitään leikkiä. Miehet tekivät puheista päätellen sydämellä sitä asiaa, kuvaili Vähäkuopus fiiliksiään tapahtuman jälkeen.

Sydämelliset kiitokset kaikille tapahtumaan osallistuneille.

Teksti:
Hermanni Pennanen, Caritas Celesta