Asukaskynä: Suurpeto metrin päässä

06092017

karhu

Asukaskynässä asukkaamme kirjoittavat kokemuksistaan ja tapahtumistaan arjessa.

Suurpeto metrin päässä

Kävimme elokuun lopussa päiväretkellä Kuusamon Suurpetokeskuksessa. Mukava reissu oli kaikin puolin ja pääsimme ihailemaan lähietäisyydeltä suomalaisia petoeläimiä. Monelle tämä oli ensimmäinen kerta, kun he pääsivät suurpetokeskukseen, niin meillekin. Bussissa oli jo mennessä hyvä tunnelma ja OTP:n kuski Tapsa Luokkanen oli ammattimies. Pysähdyimme Taivalkoskella ruokailemaan ja pitämään vähän taukoa.

Suurpetokeskukseen tultaessa ulkona sateli hieman vettä, mutta se loppui melkein samantien, kun lähdimme kierrokselle. Ensimmäisellä häkillä meitä vastassa oli poroja. Niitä emme jääneet sen kummemmin ihailemaan, koska niitä näkee muutenkin monesti. Sitten pääsimme katsomaan koirasusia. Kahdessa eri häkissä oli yhteensä neljä sutta, joita ei saanut missään nimessä itse syöttää. Päivän kohokohta oli, kun pääsimme karhujen häkeille. Kuuluisa Juuso-karhu käytti taiteilijan vapautta ja pysyi omassa pesässään, eikä tullut esille ollenkaan. Karhujen nimistä jäivät mieleen Nätti, Reetta ja Vyöti.

kuusamo

Masentunut Mikko

Matkamme jatkui. Seuraavalla aitauksella oli käynyt muutama viikko sitten ikävä episodi, ja nyt Mikko-kettu piileskeli vain kiven takana ja oli masentunut. Syynä tähän oli hänen siskonsa karkaaminen. Naaraskettu oli tehnyt kaivamalla reitin aidan ali ja lähtenyt omille teilleen.

Viimeisenä menimme ilvesten häkille ja niitäkään ei meinattu millään nähdä. Syykin tähän oli selvä: Ne liikkuvat pääasiassa iltaisin ja öisin. Olipa parrakkain kissa, minkä olemme ikinä nähneet!

Haluamme kiittää keskuksen opasta, joka kertoi meille mm. eläinten käyttäytymisestä, ruokinnasta ja levinneisyydestä. Kiitos myös kaikille reissussa mukanaolleille ja tämän retken mahdollistajille. Hyvä reissu oli ja toivottavasti käydään uudestaankin!

Kirjoittajat:
Johanna Vähäkuopus, Caritas Celesta