Asukaskynä: Paloharjoituspäivä Härkälinnassa

04112016

harkalinna_palokoulutus

Asukaskynässä asukkaamme kirjoittavat kokemuksistaan ja näkemyksistään arjessa. Tällä kertaa Olli kirjoitti raportin Caritas Härkälinnassa järjestetystä asukkaiden paloturvallisuuteen  liittyvästä tietoiskusta, jonka järjesti Oulu-Koillismaan pelastuslaitos.

Meille järjestettiin lokakuun viimeinen päivä mahdollisuus osallistua Caritas Härkälinnan paloturvallisuuskoulutukseen. Lähes kaikki asiakkaat olivat paikalla. Mielestäni tällainen koulutus on tärkeää. Olen ollut myös yhtenä vappuna tutustumassa VPK:n toimintaan, kun ne vierailivat Caritas-puistossa Taka-Lyötyssä.

Alussa meille havainnollistettiin, mitkä ovat yleisimpiä tulipalon riskejä asunnoissa. Meille myös kerrottiin pyromaaneista. Saimme esittää kysymyksiä… tai minä esitin niistä suurimman osan. Eniten minua kiinnosti automaattinen sammutusjärjestelmä. Sain tietää, ettei se vaikuta palomiehen työaikaan paljoakaan. Yksi kuva jäi mieleeni, koska siinä kysyttiin, että minkä takia tämä on herkkä kohde syttymään. Vastasin, että puu on herkkä syttymään ja palotarkastajat sanoivat, että se on aivan oikea vastaus (kuvassa oli puiset keittiönkaapit). Opin sen, että kattilaa ei saa ikinä jättää liedelle vartioimatta, jos liesi on päällä. Tuuletuksen tulee olla myös hyvä, ettei palovaroitin ala turhaan soimaan.

Palotarkastaja ja päivätoiminnan ohjaajamme dramatisoivat meille ulkona näytöksen palopeitteen sekä vaahtosammuttimen käytöstä. Katsoimme näytöstä ikkunasta, koska ulkona oli niin kylmä.

Kirjoittaja: Olli Siikaluoma, Caritas Härkälinna
Kuvat: Jaakko Määttä