Asukaskynä: Puolustusvoimat 100 vuotta –tapahtumassa Kajaanissa

09052018

innokkaat

Asukaskynässä asukkaamme kirjoittavat kokemuksistaan ja ajatuksistaan arjessa. Tällä kertaa aiheena asukkaiden vierailu Kajaanissa maanpuolustuspäivässä.

Caritaksella on järjestetty jo seitsemänä vuotena peräkkäin perinteinen maanpuolustusleiri. Tai tällä kertaa se oli maanpuolustuspäivä, kun olimme Kajaanissa Puolustusvoimat 100 vuotta -tapahtumassa. Mukana oli porukkaa peräti yhdeksästä Caritaksen yksiköstä.

Matkustimme Kajaaniin kahdella OTP:n bussilla. Matka sujui hienosti. Päästyämme perille menimme miehistöruokalaan syömään hernekeittoa ja pannaria. Mahat täynnä suunnistimme katsomaan taistelunäytöstä. Mieleen jäi kovat paukahdukset ja punainen savu, jonka seasta sotilaat tulivat näyttävästi esiin. Taistelukentällä oli helikopteri, johon saimme käydä tutustumassa lähietäisyydeltä.

Poliisiautoon ja rajavartiolaitoksen toimintaan saimme myös tutustua ja haastatella ihmisiä. Välissä kävimme sotilaskodissa juomassa kahvit ja syömässä herkulliset munkit. Kahvitellessa saimme kuunnella sotilassoittokunnan marssimaista ja isänmaallista musisointia. Huomasimme myös, että he soittivat Junnu Vainion ikivihreän ”Vanhoja poikia viiksekkäitä”.

Lopuksi tutustuimme armeijan kalustoon ja kiersimme koko kasarmin alueen bussilla. Oppaana meillä bussissa toimi alikersantti. Oli mukavaa, kun porukkaa oli niin monesta Caritaksen yksiköstä ja kaikki olivat todella isänmaallisia. Reissu oli ikimuistoinen ja toivottavasti näitä järjestetään vielä lisää!

Asukaskynässä: Johanna Vähäkuopus, Riku Rahkola ja Lassi Järvinen Caritas Celestasta
Kuvat: Jaakko Määttä

kopteri_lähikuva