Asukaskynä: Minä ja Michael Monroe

27092018

Qstock 2013Qstockin backstagella vuonna 2013.

Tämä on pieni kertomus rakkaudesta Rock and Rolliin ja siitä, kuinka tapasin yhden musiikkitaivaan kirkkaimmista tähdistä.

Tapaninpäivänä 2008 olin katsomassa Hanoi Rocksin jäähyväiskeikkaa Club Teatrialla. Aloin sitten Järvenpäässä yhden avustajani kanssa etsimään tietokoneelleni The Ramonesia, Sladea, Alice Cooperia, New York Dollsia jne. Sen jälkeen latasin This One’s for Rock’N’Roll – The Best Of Hanoi Rocks 1980-2008 tuplalevyn. Jotenkin se alkoi tuntumaan raskaan, pitkän, väsyttävän ja ärsyttävän koulupäivän jälkeen todella hauskalta. Varsinkin, jos olet koko päivän ollut tietokoneella ja tietokone on temppuillut. Luulet olevasi maailman sekoin mies, niin et kyllä ole – Michael on vielä sekopäisempi Lost in the city -biisin aikana!

”Järjestysmies oli kertonut Michaelille pyörätuolimiehestä, joka aivan välttämättä halusi tavata hänet.”

Lokakuussa 2010 olin Club Teatrialla katsomassa Michaelin keikkaa. Hän heitti pyyhkeensä minulle. Kävin sen jälkeen muutamilla keikoilla ja yritin tavata hänet, mutta aina aika loppui kesken. Qstockissa vuoden 2012 keikan jälkeen päätin, että haluan tavata hänet, vaikka siinä menisi koko yö. Siinä varmaan meni pari tuntia keikan jälkeen, niin järjestysmies haki hänet backstagelta. Järjestysmies oli kertonut Michaelille pyörätuolimiehestä, joka aivan välttämättä halusi tavata hänet. Michael tuli ja kiipesi sellaisen rauta-aidan yli, niin kuin kymmenenvuotias lapsi. Ajattelin heti, että tuota miestä ei voi vangita mitenkään, kun hän heti varmaan karkaisi vankilasta. Esittäydyimme, juttelimme ja sovimme tapaavamme vielä.

Ensitapaaminen Qstockissa 27.-28.7.2012
Ensitapaaminen Qstockissa 2012.

Joulukuussa 2012 oli Club Teatrialla toinen keikka. Meno oli kyllä todella hurjaa siellä. Michael tuli lavan eteen juttelemaan kanssani. Siinä taas vaihdettiin kuulumiset. Kysyin yhdestä Youtubessa näkemästäni keikasta Los Angelesissa vuodelta 1989. Michael sanoi, että kyllä hänellä on se kotona vhs-kasetilla.

Pyysin, voisiko Michael kopioida minulle nauhoitteen. Parin viikon päästä postista tuli levy. Laitoin sen soittimeen, mutta mitään ei tapahtunut. Lähetin sähköpostia Michaelille. Tuli toinen ja kolmaskin levy, mutta aina sama juttu. Pyysin sitten serkkuani tutkimaan asiaa. Hän sanoi, että se konsertti on edelleen siellä Michaelin tietokoneella. En voinut auttaa Michaelia, mutta sitten hän alkoi tutkia tarkemmin asiaa ja niin levy sitten saatiin toimimaan. Sen jälkeen hän teki minulle vielä kahden levyn mittaisen tallenteen konsertista.

Michael on antanut minulle backstage-passit jokaiselle keikalle, kortteja, kasseja, vaatteita, ruokaa, servettejä (dollarin kuvilla), juomaa ja olen saanut tavata muitakin julkkiksia. Michael on myös lähettänyt minulle terveisiä suorassa tv-lähetyksessä, sekä konserteissa omistanut pari biisiä minulle ja antanut laulaa mikkiinsä.

Olemme Michaelin kanssa tavanneet vähintäänkin kerran vuodessa. Viimeksi näin Michaelin tänä kesänä Qstockissa. Ystävyys Michaelin kanssa on antanut minulle todella paljon. Se on ollut joka kerta aivan ainutlaatuinen kokemus.

Teksti: Lari Annala

Qstockissa 25.-26.7.2014
Qstockissa 2014.

Qstockissa 25.-26.7. 2014
Qstockissa 2014.

Qstockissa viime kesänä 2018.