Asukaskynä: Hirvijahdissa

02112016

hirvimetsalla_rajattu

Vuosi sitten syksyllä Caritas Niemelän asukas Paavo pääsi pitkästä aikaa toteuttamaan pitkäaikaista harrastustaan metsästystä. Tänäkin vuonna syksyn saapuessa metsästäjän sydän alkoi jälleen sykkiä hirvijahtiin. Tälläkin kertaa lähestyimme sähköpostilla Oulujoen eräseuran Sanginsuun hirviryhmän metsästyksenjohtajaa ja esitimme pyynnön päästä mukaan hirvijahtiin. Eräseurasta ilmoitettiin heti tämän onnistuvan. Alla Paavon kirjoittama juttu jahtipäivästä.

Hirvijahti 9.10.2016

”Vihdoin koitti yhdeksäs päivä, sunnuntai. Sää suosi meitä Pauliinan kanssa, plus kaksi astetta, leuto tuuli.

Valmistelut alkoivat hyvissä ajoin Merjan toimesta hänen ollessa yökkönä, kunnes Piia ja Pauliina tulivat ja tekivät loppuun mitä Merja ei yksin voinut tehdä.

Taksi odotti sovittuna aikana. Taksi oli Tyrnävältä ja Matti kuskina tuttu jo vanhastaan.

Lähdimme jahtiin ja olimme sopivasti paikalla. Oli menossa metsästyksen johtajan Kaupin käskynjako miehille.

Lähdimme Kaupin jäljessä ajamaan passipaikalle, joka oli vähän matkan päässä oleva voimalinja. Me jäimme tielle, josta oli hyvä näkyvyys linja-aukolle. Passi oli linjalla, koska läheisellä pellolla oli illalla nähty emä ja kaksi vasaa.  Ajosta ei tullut mitään.

Siirryimme nuotiopaikalle, johon kerääntyi koko porukka tauolle nauttimaan Caritaksen lahjoittamia eväitä ja samalla johtaja suunnitteli seuraavaa ajoa.

Kun tauko oli pidetty, lähdimme toiseen ajoon. Oli myös valittu maasto, joka osin rajoittui kyseiseen peltoon. Olimme passissa eräällä metsätiellä ja minulla oli avara näköala.

Ajosta ei tullut muuta kuin teeriparvi ja kaksi ratsastajaa. Kun ajo loppui, Pauliina kiitti Kauppia järjestelyistä ja siitä, että saimme osallistua heidän mukana metsäretkelle ja ojensi lahjan hänelle. Kauppi kiitti lahjasta ja toivotti tämän jatkuvan myös ensi vuonna. Saimme myös kutsun saapua peijaisiin.

Sitten rupesi miehet kokoontumaan meidän luokse. Pauliina kiitti kaikkia, että saatiin olla mukana. Me lähdimme kotia ja porukka lähti toisaalle jahtiin.

En olisi nauttinut reissusta ilman hyvänä tulkkina toiminutta Pauliinaa. Kuskimme Matti myös näytti nauttivan reissusta, olihan tämä vähän erilainen kyyti.

Reissu onnistui kokonaisuudessaan hyvin.”

Paavo Turunen, Caritas Niemelä

Lämpimät kiitokset jälleen Oulunjoen eräseuran Sanginsuun hirviryhmälle antoisasta jahtipäivästä.

Peijaisissa nähdään!