Asukaskynä: Celestalaiset Helsingin reissulla

06112018

eduskuntatalolla 5

Asukaskynässä asukkaamme kertovat ajatuksistaan ja kokemuksistaan arjessa. Tällä kertaa Asukaskynässä Katjan kirjoitus yhteisestä Helsingin reissusta.

Lähdimme matkaan 22. lokakuuta kahdella eri junalla. Matkassa mukana olivat Janne, minä joka kirjoitan eli Katja, Hanna, Juhana ja Olli.

Mainioita assistenttejamme emme tietenkään hevillä unohda, heitä olivat Irene-avustaja, päivätoiminnan ohjaajat Jaska ja Helena, sekä hoitajat Taneli ja Sanna.

Aamujunassa lähtivät kaikki pojat, Juhanaa lukuun ottamatta. Me tytöt ja Juhana lähdimme 11.55 lähtevällä junalla.

Matka kesti kuusi tuntia. Siinä sivussa teki kuka mitäkin, syötiin ja nukuttiin, höpötettiin ja katseltiin maisemia. Söin falafel-salaattia ja otin kuvia maalaismaisemista matkan varrelta. Falafel on muuten turkkilainen kasvispyörykkä.

Salaatti osoittautui myöhemmin mielestäni liian nälkää pitämättömäksi.

Siinähän se matka meni. Olimme perillä kuuden aikaan illalla. Pojat lähtivät jääkiekko-otteluun Hartwall-areenalle. Taneli kertoi aiemmin viikonloppuna, että oli ala-asteella kuunnellut viimeksi jääkiekko-otteluita radiosta. En tullut jälkeenpäin kysyneeksi mitä hän oli tykännyt ottelusta livenä. Itse en oikein perusta urheilusta, jos ei kävelyä ja pyöräilyä lasketa.

Mitäs me tytöt sitten teimme? Majoituimme, kävimme läheisessä puistossa ja kahvilassa.

eduskuntatalolla

Seuraavana aamuna söimme tukevan aamupalan pekoneineen kaikkineen ja lähdimme Eduskuntatalolle.

Siellä saimme kahvit ja tapasimme kansanedustaja Tytti Tuppuraisen. Hän asuu Oulussa, jos ei ole kansaa edustamassa. Me puhuimme erinäisistä aiheista ja Ollilla oli jälleen kerran vanhaan tapaansa paljon sanottavaa.

Menimme Tytin haastattelun jälkeen yhteen saliin, jossa oli Suomea kuvaava maalaus. Siinä oli aurinko keskellä kuvaamassa elämän voimaa. Salissa olivat myös hassut 30-luvun hissit, joissa menee pää alaspäin. Meitä ei näihin päästetty, turvallisuussyistä.

Taneli kuvasi salissa olevia presidentin patsaita. Virassa olevasta presidentistä ei tehdä patsasta, joten Saulin pystiä saamme vielä odottaa. Muita kansanedustajia, Sauli Niinistöä tai pääministeri Juha Sipilää emme vierailulla nähneet.

eduskuntatalolla 3

Eduskunnasta päästyämme jokainen sai mennä minne halusi. 99 prosenttia pojista lähti Kampin kauppakeskukseen. Me tytöt ja Juhana menimme museokierrokselle.

Museosta parhaiten mieleen jäivät vanhat vaatteet ja kengät, sekä kunniaristit. Koko museota en jaksanut kiertää, koska tuli hirveä nälkä. Lähdin siis Kamppiin aasialaiseen syömään. Kävin myös Forumin Monkissa, jossa oli brittiläisen koulupuvun ja vähän nostalgiatyylisiä vaatteita.

Äkkäsin myös matkan varrelta matkamuistomyymälän, jossa painatin t-paidan ja ostin jääkaappimagneetin kaverille.

Aioin Helsingissä ollessani myös tavata veljeäni ja tämä tapahtui samana iltana. Keskiviikkoaamuna lähdimme melkein samalla, tekstin alussa mainitulla kokoonpanolla kotia kohti!

matsissa 2

Muiden matkalaisten reissu kuulumisia:

”Käytiin KHL jääkiekko-ottelussa, jossa pelasivat Jokerit ja Dinamo Riika Latviasta. Pelaajat olivat taitavampia kuin Suomen Liigassa ja tapahtuma oli viihteellisempi. Eduskunnassa käytiin myös. Hieno paikka oli ja hauskat hissit. Mennessä oli turvatarkastus. Eduskunta on tarkkaan vartioitu.” – Juhana

”Jääkiekkomatsissa oli mukavaa. Aidosti oli sellainen olo kuin olisi NHL ottelussa ollut. Olin yötä Validialla Töölössä. Se paikka teki minuun syvän vaikutuksen. Siellä oli hyvät ruoat ja kaikki oli järjestetty muutenkin hyvin. Junamatkat meni hyvin jutellessa ja nukkuessa. Voisi lähteä uudestaankin reissuun.” – Olli

”Jokerit on paras KHL joukkue. Mukavaa oli!” – Janne

”Kaikin puolin hyvä reissu. Kansallismuseossa oli kaikista mukavinta. Iso kaupunki oli.” – Hanna

keskustassa