Asukaskynä: Juhlallinen vierailu kaupungintalolle

20062018

kaupungintalolla2_

Kävimme tutustumassa Caritas Celestan päivätoiminnan porukan kanssa Oulun kaupungintaloon. Mukana juhlallisella reissulla olivat Johanna, Olli, Jupe, Riku sekä Juhana. Aluksi menimme yläkertaan hienoon juhlasaliin. Kuulimme, että kaupungintalolle tulevat vierailemaan illalla tuoreet Suomen mestarit eli Kärppien miehet ja naiset. Saimme paljon tietoa kaupungintalon historiasta esim. miten palatsimaisesta talosta on tullut kaupungintalo. Lucia-kulkue on myös kuulemma vieraillut rakennuksessa.

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala ja suhdetoimintapäällikkö Anneli Korhonen vastailivat kiperiin kysymyksiimme ja saimme paljon tietoa asioista, jotka ovat vaivanneet päätämme. Laajala on Oulun ensimmäinen naispuolinen kaupunginjohtaja ja Korhonen on työskennellyt talossa jo yli 40 vuotta. Tarinoista kuulikin, että kokemusta löytyy, ja sekin teki vaikutuksen, ettei kummallakaan ollut mihinkään kiire vaan meille oli oikeasti järjestetty hyvin aikaa. Saimme kuulla mm. Mihail Gorbatshov, Martti Ahtisaaren ja Dmitri Medvedevin vierailuista mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Lopuksi joimme alakerran yhdessä kokoushuoneessa kahvit, ja saimme vielä moniin kysymyksiin vastauksia. Uusi taksilaki, kaupungintalon pukeutumiskoodi, kokousten käyttäytymisohjeet, uuden jäähallin kohtalo, esteettömyys ja tietyöt olivat muun muassa meidän kysymyslistassa. Hyvin saimme näihin kaikkiin kysymyksiin vastaukset.

Pääsimme kulkemaan talossa hyvin hisseillä. Upeat katot sekä monet näyttävät taideteokset jäivät mieliimme ikuisesti. Katsoimme Oulun esittelyvideon ja siitä kyllä näki, kuinka kaunis ja monimuotoinen kaupunkimme on. Vierailu oli yksi parhaimmista ikinä! Toivottavasti käymme jatkossakin kaikissa mielenkiintoisissa paikoissa vierailuilla.

Teksti: Johanna Vähäkuopus, Riku Rahkola ja Olli Siikaluoma
Kuvat: Jaakko Määttä